Tuesday, August 4, 2009

The study of an impact of the convenience store on the Grocery store in Phayathai district using spatial analysis

วันนี้ขอนำ้เอาผลของการศึกษาปัญหาพิเศษในหัวข้อ "The study of an impact of the convenience store on the Grocery store in Phayathai district using spatial analysis " ซึ่งเป็นหัวข้อที่ใช้ในการศึกษาปีสุดท้ายของการเรียนปริญญาโท GIS ที่มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีมหานคร โดยเป็นการประยุกต์ใช้ระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์หรือ GIS มาช่วยในการศึกษาปัญหาทางด้านสังคมบวกกึ่งๆ การตลาด ที่เกิดขึ้นในสังคมบ้านเราขอเอามาให้ดูแค่ บทคัดย่อและผลที่ได้จากการศึกษาบางส่วนก็แล้วกันนะค่ะ

Project Title The study of an impact of the convenience store on the Grocery store in Phayathai district using spatial analysis

Student Name Anchalee Thongkhao

Student ID. 5017650006

Degree Master of Science

Programme Geographic Information System Technology

Year 2008

Advisor Assc.Prof. Sompop Phurivigraiphong

Co-Advisor Maj.Dr. Sompoch Panthawangkoon


ABSTRACT


This research is analysis of convenient store impact of grocery in Payathai district by applying spatial analysis and geographic information systems. Both are tools for expansion study of retail with modern style and 24 hour services. Assumption in this study is that a modern convenient store dominates selling potentials of a grocery, and also decreases grocery’s customers and income. Finally, grocery would close down due to causes in assumption. Through GIS and spatial analysis, capability of spatial relation analysis and visualization improve explicit and simple understanding.


In this study, a convenient store trends to impact on a grocery at near location. Then both shops have overlapped commercial zones but same customer target. However, customer would prefer buying from a convenient store to buying at grocery because a convenient store can better satisfy customers in terms of goods quality, location their residences and variety of goods including 24 hour services. Additionally, customer satisfaction from a convenient store’s service is more than a grocery. Therefore, grocery’s customers trends to decrease as well.




Monday, August 3, 2009

Spatial Analysis for Business 2


สวัสดีอีกครั้งค่ะ คราวนี้จะขอนำเสนอผลการศึกษาในส่วนที่เหลือ ซึ่งจะเป็นการใช้การวิเคราะห์เพื่อกำหนดตำแหน่งร้านค้าสาขาใหม่เพื่อให้บริการแก่ลูกค้าได้ครอบคลุมมากยิ่งขึ้น

ผลการศึกษา 04


ผลการศึกษา 05


ผลการศึกษา 06


ผลสรุปของการศึกษา

จากรูปเราสามารถจำลองตำแหน่งสาขาของร้านค้าที่เราต้องการเปิดใหม่ให้เหมาะสมและมีพื้นที่การบริการที่ครอบคลุมได้ด้วยการวิเคราะห์เชิงพื้นที่ด้วยระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์(GIS) อย่างง่ายๆ
............................................................................

ผลการศึกษาเหล่านี้เป็นส่วนหนึ่งของการเรียนวิชา การวิเคราะห์เชิงพื้นที่และการจำลอง(Spatial Analysis and Modeling) ปริญญาโททางด้านเทคโนโลยีระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ที่มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีมหานคร มิได้เป็นการจัดทำขึ้นเพื่อผลประโยชน์ทางด้านธุรกิจการค้าใดๆทั้งสิ้น


Spatial Analysis for Business 1


สวัสดีค่ะ วันนี้นำเอางานเก่าที่เคยทำส่งอาจารย์มาแบ่งให้ชมกันค่ะ เป็นการประยุกต์ใช้การวิเคราะห์เชิงพื้นที่
เพื่องานทางด้านธุรกิจถึงจะไม่โปรเท่าไหร่แต่ก้อ ภูมิใจค่ะ เผื่อว่าใครจะได้ไอเดียไปประยุกต์ใช้กับงานของตัวเองนะค่ะ




ผลที่ได้จากการวิเคราะห์ 01


ผลที่ได้จากการวิเคราะห์ 02



ผลที่ได้จากการวิเคราะห์ 03

ผลการศึกษาเหล่านี้เป็นส่วนหนึ่งของการเรียนวิชา การวิเคราะห์เชิงพื้นที่และการจำลอง (Spatial Analysis and Modeling) ปริญญาโททางด้านเทคโนโลยีระบบสารสนเทศภูมิศาสตร์ที่มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีมหานคร มิได้เป็นการจัดทำขึ้นเพื่อผลประโยชน์ทางด้านธุรกิจการค้าใดๆทั้งสิ้น